Een groot deel van de Nederlanders is van nature erg geïnteresseerd in korting. In Nederland staan de mensen er dan ook bekend vooral producten met korting aan te schaffen. Echter zijn de Nederlanders nog niet zo fanatiek als de inwoners van de USA.
Zij maken er namelijk een sport van om zo veel mogelijk producten met een zo hoog mogelijke korting aan te schaffen. Deze korting kan in sommige gevallen wel oplopen tot een percentage van ruim 90%. In vergelijken valt het in Nederland dus best wel mee.
Toch begint het in Nederlands ook steed populairder te worden. Dit heeft erg te maken met overgewaaide hypes uit de USA. Een voorbeeld van zo’n hype is black friday. Daarnaast is de eerstvolgende maandag na black friday, ook een dag vol met kortingen. Deze maandag wordt ook wel blue monday genoemd. In tegenstelling tot black friday is blue monday iets minder populair.
Wat is black friday precies?
Black friday, ook wel zwarte zaterdag, is de dag na thanksgiving. Dit houdt in dat de meeste werknemers in de USA op deze dag vrij zijn. De naam black friday is ontstaan door de hevige verkeersdrukte op deze dag. Doordat veel families bij elkaar komen op de donderdag ervoor, thanksgiving, ontstaan er forse files.
Deze files hebben geresulteerd in de naam black friday. Daarnaast is de naam bedacht door winkeliers die rond deze tijd van het jaar voor het eerst in het zwart komen te staan, in plaats van in het rood.
Daarnaast staat black friday staat symbool als opening voor alle kerstinkopen, met korting uiteraard. De korting is in sommige winkels zo hoog dat mensen midden in de nacht in de rij staan. Er staan bij een aantal winkelketens soms wel honderden mensen in de rij om als eerst het voordeligste product aan te kunnen schaffen, voordat deze is uitverkocht.
Hoe krijg ik de beste kortingen?
Als je opzoek bent naar de juiste kortingen dan is het verstandig om de Black Friday cashback aanbiedingen goed in de gaten te houden. Door deze aanbiedingen goed in de gaten te houden ben je verzekerd van de juiste aanbiedingen. Daarentegen kan het bij sommige winkel tekens zo zijn, dat zij doen alsof ze Black Friday kortingen geven. In dit geval houden passen zij alleen de ‘standaard’ prijs van het product aan. Echter zijn de bedrijven die op deze manier te werk gaan strafbaar.
Het doen alsof je korting geeft, terwijl je dit niet doet is namelijk strafbaar. Deze vorm van zakendoen is volgens de autoriteiten consumentenmisleiding. Coolblue heeft namelijk een officiële waarschuwing gekregen toen zij de aanbieding van een stofzuiger op deze manier hebben aangeboden tijdens een Black Friday event. Consumenten dacht dus dat zij goedkoper uit waren, terwijl dit in werkelijkheid niet zo was.
Het is dus verstandig om de prijzen goed in de gaten te houden voordat je iets koopt. Op deze manier verklein je de kans om een verkeerde aankoop te verrichten. Daarnaast voorkom je, als je op deze wijze te werk gaat, dat je impulsieve aankopen doet.